HISTORIE

Historie

Op 16 november 2012 is Handbal Vereniging Leidsche Rijn ontstaan uit een fusie van de handbalverenigingen HV Eendracht uit De Meern en UDSV uit Utrecht Overvecht.

HV Eendracht

Handbalvereniging Eendracht werd in 1961 opgericht en speelde zijn eerste wedstrijden op het PVCV veld in De Meern. Aanvankelijk werd HV Eendracht de "Rooms Katholieke Handbal Vereniging Eendracht" genoemd, ontstaan uit de De Katholieke Arbeiders Jeugd, en bezat alleen een damesafdeling. In 1964 kreeg HV Eendracht zijn eigen veld op het terrein waar nu vv De Meern gevestigd is en in 1973 is het huidige veld op sportpark Fletiomare-Oost in gebruik genomen. In 2004, toen HV Eendracht overigens behoorlijk in omvang was geslonken, besloot de Gemeente Utrecht om een sporthal te bouwen voor de gebruikers van het sportpark Fletiomare-Oost. Dat waren HV Eendracht, KV Fiducia (korfbal) en PVCV (voetbal). De Europahal werd in 2007 in gebruik genomen.

Luchtfoto 1971 Sportpark Fletiomare-Oost

U.D.S.V.

De fusievereniging UDSV werd in 1985 gevormd door de verenigingen UD (Utille Dulci) en Sport Vereent. De vereniging UD vond zijn oorsprong als personeelsvereniging van het Utrechts Dagblad en werd opgericht in 1941. Sport Vereent werd op in 1933 opgericht in de voormalige gemeente Zuilen en had ook een afdeling voor gymnastiek. Deze tak werd niet betrokken bij de fusie en bestaat nog steeds onder de naam Sport Vereent. De vereniging maakte vele omzwervingen door Utrecht. Uiteindelijk kwam de club op sportpark De Dreef in Overvecht terecht. Een ideale en unieke locatie omdat er zowel een sporthal en verharde buitenvelden op één complex lagen en waar ook nog een eigen verenigingspaviljoen gebouwd werd. Door de vergrijzing en de multiculturele samenstelling van de wijk Overvecht, nam in de loop van de jaren het ledenbestand bij de jeugd af. Helaas verloor UDSV daardoor de hoge landelijke positie bij de jeugd. Diverse teams zijn meerdere malen landskampioen geweest.